cAkaRaN hIDuP


First time aku dan dia brtemu xde lansung niat utk mengenali dgn dia n lebih rapat.Aku dgn hal aku, dia dgn hal dia.Namun statusnya sbg senior di sekolahku n selaku ketua program yg aku sertai trpaksa jugalh aku mengenalinya.Izwan,itulh pgglanku kpdnya dan nama itu jga yg trpahat dhatiku ini spjg 5 bln pengenalan kami.Bgi aku Izwan merupakan seorg lelaki yg simple,sejuk mata memandang dan perkara penting ttgnya yg sampai skng aku xbleh lupa ialah senyumannya yg manis tu.Senyuman yg bleh mencairkan hati gadis2.Keramahannya membuatkan hbgan kami dri hari ke hari mkin rapat.X ramai yg thu tentang hbugan kami ini coz sbg pengawas sekolah kami dilarang bercinta.heheheheehe
Hari ini aku tlah memberitahunya supaya menunggu ku di tempat dimana pelajar selalu meletakkan pinggan mereka sebaik sahaja mereka selesai makan.Aku memandang Izwan dan tersenyum sebaik sahaja dia memberi isyarat yg di mahu bergerak.Aku memegang hadiah yg aku belikan utknya dgn erat agar tidak jatuh.Hadiah ini ingin kuberikan kpdnya memandangkan hari lahirnya bakal tiba.Time tu aku thu yg trlalu awal utk hadiah tu.Kwn2 aku juga ada menyuarakannya namun aku tetap ingin menghadiahkan sesuatu kpd Izwan.Dri jauh aku dpt melihat Izwan yg sedang tersenyum memandangku dan menghampiriku.
"Assalamualaikum...dh lama awk tunggu??"Soal Izwan,namun senyumannya masih terukir dibibirnya.Dia mengambil tempat disebelahku sambil aku membalas salamnya itu.
"Nah.."Aku menghulurkan bungkusan tersebut kpd nya..Raut wajah Izwan sedikit terkejut.Dia mengarau2 kplanya yg x gatal tu.
"Erk...apa ni wak??sya ada menag apa2 game ke??klu result..rasanya 3 hari lps bru je hbs..".Aku tidak menjawab dan hanya tersenyum.Dia memandang aku dgn penuh tanda tanya dan terus membuka bungkusan tersebut.Matanya bersinar cerah lantas dikeluarkanya jam tangan pemberianku itu.
"Ya Allah...Lin! Ni jam hari tu kan??awak..awak thu x jam di mahal harganya..duit tu klu awak guna utk belanja kan lagi baik..."Ujarnya dan memandangku.
"Awk sanggup belikan sya gelang ni,knp saya x???"Balasku sambil menunjukkn gelang pemberiannya diawal perhbgan kami.
"Awk kata x kisah klu utk org yg kita syg..sya pun mcm awk juga..sebab saya sygkan..so sya x kisah"Tambahku lagi.
"Suka x??"Soalku
Aku cuba menduga krn itulah jam tgn yg plg diminati Izwan namun krn kekurangan wang Izwan x jadi membelinya.Time tu kami outing utk beli brg2 keperluan kat hostel.Ni lah peluang utk kami bersama dan merapatkan hbgn kamii ini selain slalu berjumpa ketika time mkn di dwn mkn.
Izwan menggangguk kecil.
"Suka,tpi xsuka awk bazirkn duit utk sya.Bythwy,awk 2 perempuan,sya ni laki..ok..."Ujar Sambil menciut hidungku.
"Well3..jam ni 4 what??beday sya kan lambat g..bln dpan la lin..Or awk dh lupa??"
"Taklah..mana ada sya lupa...."blsku.
"Hbs tu??"
"Awk..salah ke klu sya hadiahkn something utk awk?lgpun sepjg kita brkwn,sya jarang bgi awk hadiah kn??xpela nanti beday awk sya kasi lgi..Ok?"Izwan hanya diam memandang lantai.Sememangnya dua begitu,slalu brpesan kt aku supaya berjimat cermat.Katanya g,dia sudah rasa bgmana susahnya utk mendptkn wang.Ujarnya lagi,keluarganya sederhana shj namun kaya dgn kasih syg.
"Abis sya slalu ke kasi awk hadiah??Ok,hadiah ni sya terima sbg hadiah hari lahir sya n no more present ok wak.Coz ni pun dh sgt brharga tmbh2 dri awk.."Ujarnya sambil memandang tepat kearah ank mataku dgn penuh makna.Aku tersenyum puas,namun dlm hati aku tetap mahu berikan Izwan sesuatu sempena hari lahirnya nanti.Lagi pun sejak kebelakangan ni kami jarang berjumpa.Yela,SPM semakin menghampiri byk perkara yg perlu Izwan lakukan.Aku x mhu hbgn kami menjdi hambar hanya krn itu.Aku mhu kami sentiasa gembira.
Jam ditgn ku sdah menunjukkan jam 9 pg.Hari ini 19 disember,dimana usia Izwan genap 17 thn.Hari lahirnya yg aku raikan utk kali ke-2.Awl2 lagi aku sudah setia menanti kehadiran Izwan menjemput ku di rumah.Kami berjanji utk meraikan hari bahagia tersebut disebuah kedai seafood.Sebenarnya itu smua cadangan ku.Aku nk Izwan sentiasa gembira dan tersenyum krn senyuman dia itu ckp membuatkan aku bahagia.Izwan tiba tepat pd masanya.Kami sedondon putih tanpa disengajakn,atau mmg sudah jodoh??Tertawa aku sendiri mendengarkan kata hati kecil ku itu.
Kereta yg dipandu Izwan meluncur laju menuju ke destinasi.Time tu kami xbyk sgt brckp coz Izwan lbih menumpukn perhatiannya trhdp pemanduan.Izwan memandang aku sekilas,sempat juga aku melihat dia tersenyum.Ah,senyuman itu lagi.
"Jom.dh sampai.Awk trun dlu,nanti sya follow.Susah plak nk cri parking time ni..xpe sya g cri parking dlu ya"Aku mengelengkan kpala.
"Sya ikut.Kita jln sama2 la,g pun saya dh tempah meja,so don't worry ok.Now awk parking je kar dpn tu..".Izwan tertawa bila aku menjuihkan mulut kearah parking yg kosong.Setelah meletakkn kereta,kami sama2 brjln menuju ke restoran tersebut.Aku sememangnya telah menempah meja yg trletak di hujung restoran.Agak romantik dan sesuai utk kami berdua.Teriama kasih kat abg aku yg byk membantu aku.
"Selamat hari lahir Izwan..ni utk awk,ikhlas dri sya"Sebuah bungkusan berbalut kemas aku serahkn kpd Izwan.Izwan memandangku dgn wajah yg agak serius.Aku thu dia marahkn aku coz langgar prmintaannya supaya x berikan hadiah lain.Tpi tah knp aku btl2 mhu hadiahi Izwan sesuatu dan kali ni aku hadiahkan dia sebentuk cincin silver.Reaksi Izwan masih seperti tdi,tiada tanda2 utk menghadiahkan senyumannya kpdku seperti slalu.
"Awk..sua ikhlas ni.Hari ni bru btl2 beday awk kn.Ari tu lain.ambk la wak."Aku cuba memujuk.Izwan sedikit tersenyum.Nampaknya pujukkanku berkesan.Aku ketawa kecil.
"Awk..sya dh ckp,xperlu hadiah..apa yg awk bgi selam ni pun dh ckp bgi sya.Ksh syg,perhatian...hurmm makwe sya ni mmg degil ya.."Izwan memandangku.
"Awk ingat sya nk biarkan awk mcm tu ke???"Ujar Izwan smbil tersenyum nakal..
"Hei...apa ni??"Izwan tertawa apabila melihat reaksi ku.Laju tgnnya menarik hidungku.
"Ni...utk awk.bukalah".Sebuah bungkusan brbalut merah hati dhulurkn kpdku.Aku kaget,namun setelah didesak Izwan bungkusan itu brtukr tgn.Lantas dgn cermat aku membuka bungkusan itu.Sebuah kotak brbtk hati sama seperti yg aku berikn utk Izwan.Cuma saiznya lebih kecil.Ku buka kotak itu dan kali ini aku trharu.Trdpt seuts loket silver brbtk hati yg mana didlmnya trdpt gmbr kami brdua.Cantik!!!!
"Awk..."Aku memandangnya terharu.
"Awk pakai la..sya suka tgk awk happy.Klu bleh tiap2 ari sya nk tgk awk..spjg masa.Klu awk rindukn sya,tgk je gmbr sya tu.Tpi klu sya plak rindu kan awk..mcm ne ek?".
Aku ketawa.Izwan mmg pandai mengambil hatiku.
"Klu awk rindukn sya..awk senyumlh"
"Senyum..knp senyum?"Dia brtanya hairan
Aku menarik nafas dlm2.
"Sbb senyuman awk tu sya bleh rasa.Tiap kali awk senyum sya thulah awk rindukn sya,ok?"
"Hurm...mcm ne ni?"Izwan menghadiahkan aku senyumannya dan aku rasakan inilah senyuman plg manis yg pernah aku lihat diwjh Izwan.Tenang sekali setiap kali aku melihat senyumannya itu.
Tiba2 Izwan menepuk dahinya.
"Sya trtgl jam tgn tu dlm kereta la wak...sya g ambk jap ya.Mana bleh x pakai.Hadiah special tu.."Ujarnya
"Hish..x pyhlah.Kita mkn dlu.Nanti lps mkn kita jln2 jap.Kan awal g ni..Jap g ya??"Aku cuba menghalangnya.Bagiku,syg klu time2 begini dibiarkan brlalu.
Izwan brkeras mhu mengambil jam tgn pemberianku itu.Aku hanya mampu mengalah,krn Izwan terlalu sukar utk dihalang.Aku mengekori Izwan dgn pandanganku.Setelak kelibatnya hilang di celah2 kenderaan yg berpusu,aku melihat loket pemberiannya sekali lagi.Aku tersenyum.Kami mmg padan,itulh kata2 dir kwn2ku.Dan buktinya dlm loket ni kami nampak seiras.Aku melihat jam tgn ku.Sudah 9.45 pg.
Beberapa buah kereta bru saja tba dan diparking brhampiran dgn restoran.Aku melemparkan pandanganku ke arah jln yg semakin sesak.Izwan sdah brada di seberang jln dan sempat melambai kearahku sambil bibirnya mengukir senyuman.Aku membls lambaiannya itu dan Izwan berlari2 ank utk menyeberangi jln.Malangnya,ada sebuah kereta yg sdg memecut laju melalui jln itu.
DEBUMMMMMMM!!!!!!!!
Ketika itu segala2nya brlaku dgn pantas.Aku melihat tbuh Izwan melayang sebelum jatuh diats sebuah kereta.Kemudia,tubuh yg sdah x brmaya itu tergolek jth diats jln raya.Izwan cuba utk bangun.Sedaya upaya di gagahinya dan dan ketika itu juga sebuah kereta dri arah yg brtentangan merempuh laju tubuhnya.Izwan trjth,malah kali ini dia langsung x brgerak-gerak.
Dan aku????Aku kaku,trgaman dgn apa yg sdg brlaku.Aku btl2 keliru.Setelah beberapa org mengerumi tubuh Izwan yg sudah trbujur kaku itu brulah aku trsedar.Aku brlari pantas ke arh Izwan.Keadaannya sgt parah.Aku sdh mula meraung ketika memangku kepalanya.Izwan sdh x brdaya.Puas aku menjerit memanggil namanya,dan Izwan akhirnya terus meninggalkan aku buat selamanya.Aku meratap,meraung sepuas hati.IZWAN....dan ditgnnya,sebuah jan tgn yg brlumuran darah masih erat dipegang.Aku menatap wajah kaku Izwan dan senyuman itu.....senyuman terakhir itu juga pergi buat selama-lamanya...
*:P.. cerpen ni aku tkr skit plot dia ikut gaya yg aku suka..hahahhahhaahaha
0 Responses

Post a Comment